Lurer du på noe angående fakturaen du har fått for nettleie? Eller er du usikker på om det er Griug som skal hjelpe deg, eller om det er strømleverandøren din?
Her håper vi å kunne gi deg svar på det meste.
Hva er gjennomfakturering?
Gjennomfakturering er en avtale som de fleste strømleverandørene har med nettselskapene. Avtalen går ut på at det er strømleverandøren som fakturerer deg for en samlet faktura for strøm og nettleie. Den største forskjellen ved å ikke ha gjennomfakturering er at du mottar to fakturaer hver måned, en for strøm og en for nettleie. Her kan du lese mer om nett og kraft på samme faktura
Lavere strømpris gir lavere strømstøtte
Strømstøtten beregnes ut fra den månedlige gjennomsnittsprisen på den nordiske kraftbørsen (Nord Pool). Det vil si at støtten ikke blir beregnet ut i fra den avtalen du har med din strømleverandør. Du kan oppleve at strømstøtten er lavere enn normalt etter en måned med lave strømpriser.
Har du fått faktura på 0 kr?
Når støtten fra staten overstiger summen på nettleien resulterer det i et minusbeløp og eFaktura sendes derfor ut pålydende null kr. Du trenger ikke å godkjenne eller gjøre noe som helst med eFakturaen i nettbanken, pengene vil utbetales til kontonummeret som vi sist mottok innbetaling fra. Kopi av fakturaen finner du på Min side.
Endre kontonummer?
Hvis du ønsker å endre kontonummeret eller det er feil kan du ta kontakt med oss via Kontaktskjema.
Dersom du får strøm og nettleie på samme faktura,
må du kontakte din strømleverandør for å oppdatere kontonummeret.
Strøm og nettleie på samme faktura?
Hvis du mottar en samlet faktura for strøm og nettleie fra strømleverandøren din, kan du kontakte din strømleverandør hvis du lurer på noe av dette:
- Endring av fakturaadresse
- Betalingsutsettelse eller betalingsavtale
- Fakturakopi
- Innbetalingsinformasjon, som for eksempel kontonummer, KID-nummer, beløp og forfallsdato
Strømstøtte for høye strømpriser
Mer om strømstøtteordningen kompensasjonsordningen for høye strømpriser