Du er her:
Boligselskap

Norgespris for boligselskap og sameier

Informasjonen om Norgespris for boligselskap og sameier er hentet fra nettsidene til RME.

 

Målepunkt og bestilling

Fra 24. september kan boligselskap og sameier bestille Norgespris på minside.elhub.no 
Merk at bestillingen må gjøres for hver enkelt strømmåler.


Hvordan få tilgang til min bedrifts målepunkt på Min side hos Elhub?

Se veiledning nederst på denne siden under "spørsmål og svar".


Får ikke styreleder tilgang til å bestille Norgespris via Elhub, benytt bestillingsskjema under.

 

Definisjon boligselskap

Boligselskap er borettslag, boligaksjeselskaper, eierseksjonssameier og ikke-seksjonerte sameier.

Boligselskaper har rett til å inngå avtale om Norgespris for felles forbruk i boligselskapet. Felles forbruk kan for eksempel være strøm til varmtvann, vaskekjeller, oppvarming av fellesområder, garasjeanlegg, heis og beboernes lading av elbiler.  

I boligselskap hvor beboerne har individuelle målere må de selv inngå egne avtaler om Norgespris.

I tilfeller hvor det kun er én strømmåler for hele bygget, kan ikke beboerne tegne individuelle avtaler om Norgespris. Da er det styrelederen i boligselskapet som inngår avtale på vegne av alle boenheter.  

 

Hva er Norgespris?

  • Den er statlig frivillig ordning og som et alternativ til strømstøtte
  • Gjelder fra 1. oktober 2025.
  • Forutsigbar, lik strømpris gjennom året
  • Du beholder strømavtalen din

Les mer her om Norgespris.

 

Pris

  • Norgespris gir deg lik pris gjennom hele året.
  • Velger du Norgespris betaler du 50 øre/kWh inkl. mva.
  • I tillegg til å betale Norgespris må du også betale nettleie, avgifter og eventuelt påslag fra strømleverandøren.

 

Maksgrense forbruk pr mnd.

I boligsselskap er maksgrense pr måned pr boenhet: 

  • 5 000 kWh for husholdninger
  • 1 000 kWh for hytte/fritidsboliger

For forbruk over dette betaler du den prisen du har avtalt med strømleverandøren.

Les mer i Forskrift om Norgespris kap. 4.

 

Bindingstid

  • Norgespris gjelder i perioden 01.10.25 - 31.12.26.
  • Avtalen gjelder fra datoen du bestiller. Du kan bestille Norgespris når som helst i perioden. 
  • 14 dagers avbestillingsfrist fra du bestiller.
  • Når avbestillingsfristen har gått ut er strømmåleren din bundet til Norgespris ut avtaleperioden, dvs. til 31.12.26.
Klikk her for Avbestillingsskjema

_________________________________


Skal boligselskapet velge Norgespris? 

Formålet med Norgespris er å sikre forutsigbare strømutgifter. Styret i boligselskapet bør få en oversikt over antall strømmålere i boligselskapet og hva strømmen går til. Det kan f.eks. være forskjell på hvor lønnsomt Norgespris er for en strømmåler som går til oppvarming av fellesarealer og en strømmåler som går til elbil-lading. Mange har mulighet til å tilpasse elbillading slik at det er enkelt å lade når strømprisen er lav. Husk også at nettleiekostnaden påvirkes av hvor mye strøm som brukes samtidig, og når på døgnet strømmen brukes.  

Det er en egen ordning for Norgespris for fjernvarme, som du kan lese om her.

 

Styret må kontrollere at boligselskapet får riktig prissikringsbeløp 

Det er styrets ansvar å kontrollere at boligselskapet får riktig prissikringsbeløp (lenke til begrepsliste).

Boligselskapet må sørge for at utbetalt og innbetalt prissikringsbeløp fordeles på boligselskapets husholdninger og/eller fritidsboliger. Styret må rapportere til nettselskapet hvis: 

  • mer enn 20 prosent av oppvarmet areal brukes av andre enn boligselskapets egne husholdninger/fritidsboliger (til næringsformål). 

  • det samlede fellesforbruket er høyere enn 5 000 kWh per boenhet per måned (1000 kWh for fritidsboligforbruk). Boenhetenes individuelle forbruk kommer i tillegg. 

Boligselskapet skal rapportere uten ugrunnet opphold. Nettselskapet justerer prissikringsbeløpet i tråd med eventuelle innrapporteringer.  

Hvis boligselskapet nekter å utlevere informasjon eller har fått for mye utbetalt, kan Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) kreve tilbakebetaling eller stanse utbetalingen. RME kan også kreve at boligselskapet utleverer informasjon som er relevant for å vurdere om det er utbetalt for mye.   

Hvem skal styrene kontakte?

Har ditt boligselskap fått for mye støtte? Send en e-post til kundeservice@griug.no med:

  • Målepunkt ID 
  • Kundenummer
  • Fullmakt for at du representerer boligselskapet og bakgrunn for beregningen

Hvis det ikke er enighet med nettselskap om støtten, kan du klage til RME. Send e-post til rme@nve.no.

 

Bestillingsskjema

Representerer du et boligselskap for husholdning- og eller fritidsformål som ikke får bestilt Norgespris på minside.elhub.no, benytt dette bestillingsskjema:

Legg ved bekreftelse på at vedkommende representerer boligselskapet (fullmakt etc.).
Hva benyttes strømforbruket til?









Relevant informasjon om Norgespris etc.
Jeg bekrefter at skjemaet korrekt utfylt - Obligatorisk felt *

Obligatorisk felt *

Spørsmål og svar

Nei. Ordningen gjelder kun strømforbruk i husholdningers bolig og fritidsbolig. Næringsvirksomhet er ikke omfattet av ordningen.

Norgespris må bestilles for hver enkelt strømmåler. Styret kan bestille Norgespris for fellesarealer, mens beboerne selv kan bestille for sine egne leiligheter.

Dersom deler av boligen din brukes til næringsvirksomhet, kan det ha betydning for om du har rett på Norgespris eller ikke. Om mer enn 50 % av strømforbruket ditt er husholdningsforbruk, skal du ha mulighet til å velge Norgespris. Om mer enn 50 % av strømforbruket er næringsforbruk, har du ikke rett til å inngå avtale om Norgespris.

Norgespris er i utgangspunktet en støtteordning for husholdningskunder, men noen bedriftskunder kan også være omfattet – avhengig av hvordan målepunktet deres er registrert.

Hvem kan få støtte?

Selv om ordningen ikke er rettet direkte mot bedrifter, kan næringskunder som er registrert med forbruksgruppe "Husholdning" på sine målepunkter, være kvalifisert for Norgespris. Dette kan for eksempel gjelde:

  • Leiligheter eller boliger som eies av firmaer
  • Næringskunder med privat forbruk på egne målere

Hva om du ikke er registrert som husholdning?

Hvis du er registrert med en annen forbruksgruppe, men mener at din virksomhet likevel burde omfattes av ordningen, må du kontakte ditt nettselskap. De kan hjelpe deg videre og avgjøre om du kan få bestilt Norgespris.

Hvem er ikke omfattet?

Norgespris gjelder kun kunder registrert som husholdning hos nettselskapet. Dette betyr at følgende grupper ikke har rett til støtten:

  • Næringskunder med forbruksgruppe "Hytter og fritidsboliger" (gruppe 36), inkludert utleiehytter og firmahytter
  • Jordbruks- og veksthusnæringen, som i stedet omfattes av en egen strømstøtteordning fra Landbruks- og matdepartementet
  • Andre næringsdrivende med målepunkter registrert som næring

For å kunne bestille Norgespris digitalt på vegne av bedriften, må du ha tildelt rollen "Energi, miljø og klima" i Altinn. Daglig leder får tildelt denne rollen automatisk, og kan tildele rollen til en eller flere ansatte som skal ha tilgang til Elhub Min side på vegne av bedriften.

👉 Se veiledning for tildeling og bytte av Altinn-roller her

For å representere bedriften må du bytte bruker. Se hvordan her.

Les mer om Elhub for bedrifter her

Boligselskaper som har felles strømforbruk – for eksempel til belysning, oppvarming av trappeoppganger, vaskekjellere, garasjer og annet fellesareal – kan ha rett til Norgespris, selv om strømmen ikke måles individuelt for hver boenhet.

Hvem kan få Norgespris?

Fellesmålt strømforbruk i boligselskaper (som borettslag, sameier, boligaksjeselskaper og lignende) er omfattet av ordningen etter § 13 b i den midlertidige forskriften om strømstønad. Dette gjelder også strøm til:

  • Fellesarealer som brukes av beboere (som trapperom, boder og vaskekjellere)
  • Felles oppvarmings- og ventilasjonssystemer
  • Frittstående bygg tilknyttet boligselskapet, som garasjer og energianlegg

Det er ikke avgjørende hvilken kundegruppe målepunktet er registrert i hos nettselskapet (f.eks. næring eller husholdning). Det viktige er at strømforbruket gjelder husholdnings- og fritidsboligformål.

Når må forbruk fordeles?

Dersom noe av strømforbruket går til andre formål enn husholdninger eller fritidsboliger – for eksempel næringsvirksomhet eller utleiearealer – skal boligselskapet rapportere dette til nettselskapet. Dette gjelder spesielt dersom mer enn 20 % av det oppvarmede arealet brukes til annet enn boliger.

I slike tilfeller vil nettselskapet gjøre en forholdsmessig avkortning av strømstønaden, basert på:

  • Måling med submålere (dersom det finnes)
  • Fordeling av oppvarmet areal mellom boligformål og annet

Hvordan søker man om Norgespris?

Dersom målepunktet ikke er registrert i forbruksgruppe 35 (husholdning) eller 36 (fritidsbolig), kan ikke Norgespris bestilles via Elhubs digitale bestillingsløsning. I slike tilfeller må boligselskapet kontakte nettselskapet direkte for å be om å bli inkludert i ordningen.

Nettselskapet plikter å tilby Norgespris til:

  1. Boligselskaper hvor strømmen måles samlet for alle husholdninger/fritidsboliger.
  2. Boligselskaper med fellesarealer og felles energisystemer der strømmen brukes av beboerne.

Det er boligselskapets ansvar å sikre at støtten fordeles videre til husholdningene og/eller fritidsboligene.

 

Definisjoner:

  • Boligselskap: Borettslag, eierseksjonssameier, boligaksjeselskaper og andre ikke-seksjonerte boligsameier.
  • Fellesarealer: Arealer eid av boligselskapet som benyttes av beboerne, som garasjer, trappeoppganger, vaskerom, boder mv.
  • Husholdningsforbruk: Alt strømforbruk knyttet til boliger og fellesarealer brukt av husholdninger og fritidsboligeiere.

NB! Ved uenighet mellom boligselskapet og nettselskapet om retten til Norgespris, kan saken bringes inn for Reguleringsmyndigheten for energi (RME)

Husholdninger og fritidsboliger tilknyttet gårds- og grendeverk kan omfattes av Norgespris. Dette gjelder fordelingsnett med spenning under 1000 V AC eller 1500 V DC, hvor samlet hovedsikring ikke overstiger 200 A (3-fase, 230 V).

Det er nettkunden i tilknytningspunktet som må bestille Norgespris på vegne av de underliggende boenhetene. Nettkunden har også ansvar for å fordele prissikringsbeløpet korrekt mellom de tilknyttede husholdningene og fritidsboligene, basert på forbruk og forbrukstak.