Du er her:
  • Hjem
  • Kundeservice
  • Ikke betal for naboen - bestill strøm på riktig strømmåler
Skjermbilde

Ikke betal for naboen - bestill strøm på riktig strømmåler


Skal du bestille strøm og nettleie til ditt nye hjem i en flytteprosess? Sørg for å dobbeltsjekke målernummeret du oppgir på bestillingen.


Er du tilknyttet riktig strømmåler?

Noen ganger er kunder registrert på feil strømmåler. Dette betyr at du betaler for naboen sin strøm i stedet for din egen. Ofte skyldes dette feil målernummer ved overtakelse. For å sjekke dette, følg tre enkle steg:

  1. Finn strømmåleren med det aktuelle målernummeret. Målernummeret står ved strekkoden på strømmåleren. Under ser du et bilde av hvordan strømmåleren ser ut, og hvor målernummeret står.
  2. Skru av hovedsikringen nær strømmåleren – den kan merkes med «OV», «Overspenningsvern» eller «Hovedsikring». Måleren blir mørk når du gjør dette.
  3. Hvis strømmen forsvinner når måleren er av, er du på riktig måler. Hvis strømmen fortsatt er på, har du slått av feil måler – skru den på igjen og gjenta prosessen til du finner riktig en.

Hvor er strømmåleren?

Strømmåleren kan være i kjelleren, i oppgangen, inne i boligen/leiligheten eller i et målerskap utenfor.

Hvor er hovedbryteren?

For å skru av eller på strømmen benytt "trykknappen" markert med blå strek (på bildet under). 

Skru av strømmen:

  1. Trykk på venstre grønn knapp til det står DCON i høyre hjørne på displayet.
  2. Deretter holder du knappen inne i 6 sekunder inntil du hører et tydelig klikk/knepp.
  3. Dioden på måleren vil begynne å blinke rødt som viser at strømmen er slått av. 
    Strømmen sendes ikke videre fra måleren og inn til anlegget, og det vil ikke registrere energiforbruk i måleren.

Skru på strømmen:

  1. Det skal ikke stå DCON i displayet når bryteren skal betjenes. Dersom det står DCON, trykk en gang på målerens venstre knapp slik at det står noe annet i displayet. 
  2. Hold venstre knapp inne i 6 sekunder inntil du hører et tydelig klikk/knepp. Dioden på måleren vil begynne å blinke gult. Dette indikerer at strømmen er på og du kan bruke anlegget ditt som normalt. Det tar ca. 2 minutter fra bryter blir slått på igjen og til korrekt register vises i display. 


Brukerveiledning til bryterfunksjon klikk her.

 

Hvor finner jeg mitt målernummer?

Målernummeret ditt står under strekkoden på måleren, som vist på bildet over (markert med rød strek). Hvis du er usikker, kan du sende oss et bilde av måleren.


Hva er målepunkt-ID?

Hvert elektriske anlegg i Norge har en unik ID kalt målepunkt-ID. Dette identifiserer det elektriske anlegget måleren tilhører. Du finner målepunkt-ID på fakturaen din eller ved å logge inn på Min side. Både strømleverandør og nettselskap kan hjelpe deg med å finne din målepunkt-ID.